Expert sier det som det er

Det som kan virke som en dårlig reklamekampanje fra Experts side, hvor de reklamerer for at de har kuttet prisene ved å si opp nesten 1400 personer, burde ikke være så veldig sjokkerende.

Det er tross alt sånn arbeidslivet fungerer. Og skal fungere.

Alle bedrifter med ønske om å overleve i et stadig økende press på kostnader og priser ut til forbrukerne må ikke tenke bare én eller to ganger, men kanskje tre ganger, hvor det kan kuttes i utgifter.

Så lenge disse kuttene kalles «effektivisering», så er forbrukeren – deg og meg – kjempefornøyde, for «effektivisering» er et uttrykk for noe positivt som skjer. Og Expert har gjort det meste riktig;

De har kuttet ned på sine utgifter ved å «effektivisere», «sentralisere», «reorganisere», og alle de andre fine ordene som kan assosieres med en suksessfull næringsvirksomhet. Det er tross alt disse bedriftene som sysselsetter 70% av de ansatte i Norge.

Men Expert forklarte hva som ligger bak ordene.

Kjære PR-mann i Expert! Du må aldri fortelle folk sannheten. Spesielt ikke sannheten bak lave priser. Og spesielt ikke i en reklame.

Men! Det går nok over.

Se bare på Ryanair som behandler sine ansatte verre enn sine kunder. «Alle» hater dem, mener det samme som forkjemperne for arbeidsrettigheter, men – du vet – «alt og alle har en pris.»

Likeså er det med forbrukere; de glemmer fort, og flesteparten av dem ønsker kun det billigste. Og så lenge flertallet vil ha det billigste, så vil firma som Expert og Ryanair overleve; de som kutter kostnader, koste hva det koste vil.

Og slike firma vil selvfølgelig overleve.

For Expert gjelder det i tiden fremover å leve opp til at det å sparke 1400 ansatte fører til lavere priser. Aller helst de laveste prisene.

Så langt ser det dårlig ut, men som forbruker er det jo lov å håpe. Det er tross alt enda flere som vil miste jobben hvis Expert går konkurs.

Og sånn sett så er det dårlig gjort overfor de ansatte å boikotte Expert.