TV 2, bompenger, tall og sånt…

Bomstasjon v/SvinesundBilistene får hele veiregningen, påstår TV 2, og legger frem tall som viser at norske bilister betaler hele 67% av de nye veiene i rene bompenger;

Siden 2005 har regjeringen satt i gang bompengeprosjekter til nesten 180 milliarder kroner. Av disse 180 milliardene, har bilistene betalt 120 milliarder kroner i bompenger som er brukt til å bygge selve veien.

Problemet til TV 2 er at disse tallene ikke henger på greip, men mer skal man kanskje ikke forvente av et medieselskap som ligger litt til høyre i det politiske samfunnet.

Iflg. Vegvesenet var det i 2012 nesten 4,9 millioner registrerte kjøretøyer i Norge (kilde, PDF). Dette inkluderer alt fra biler, via lastebiler til traktorer og mopeder. Om alle disse betalte bompenger, så ville det betydd at hver og en av dem betalte over 24000,- kroner i året i bompenger.

Hvis vi ser på bare de kjøretøyene som kan eller  betale bompenger, så tilsvarer det 40000,- kroner i året pr. kjøretøy.

Jeg håper at til og med Bård Hoksrud skjønner at dét ikke stemmer.

Så hvor mye betales egentlig i bompenger?

I juni hadde VG en artikkel som fortalte at bilistene betalte over 12 milliarder i bompenger i 2012. Dette tallet ble samme dag korrigert til 7,3 milliarder. Og det stemmer litt mer, ettersom bilistene betalte 6,7 milliarder i 2010.

Iflg. TV 2 har bilistene betalt 120 milliarder siden 2005, noe som tilsvarer 15 milliarder i året i snitt. I skrivende stund finner jeg ikke tallene for hvert år siden 2005, men ut fra det vi allerede vet så har vi disse tallene:

  • 2005: 4,6 milliarder
  • 2010: 6,7 milliarder
  • 2012: 7,3 milliarder

Ut fra utviklingen i disse tallene kan vi skape oss et bilde hvor mye som er blitt betalt i de andre årene, og selv med et liberalt anslag havner vi på 50 milliarder totalt i løpet av disse 8 årene.

Hvordan TV 2 klarer å få 50 milliarder til å bli over det dobbelte skal jeg komme tilbake til, men journalister er jo dessverre kjent for å ha litt problemer med «tall og sånt».

Men det stopper ikke der, for å sitere TV 2:

Men det stopper ikke der. For noen må også betale lånerenter og innkrevingskostnader. Bilistene betaler nemlig bompenger for å dekke innkrevingen av bompenger. Det har gitt bilistene en ekstra bompengeregning på 47 milliarder.

Hvis man skal regne sånn, så kan man jo like greit si at bilistene betaler asfalten, skiltene og alt det andre ved en vei, og det er jo i mange tilfeller helt riktig.

Poenget mitt er imidlertid at når en bilist betaler 25,- kroner for å passere en bomstasjon, så betaler vedkommende akkurat dét. Denne utgiften må selvfølgelig holdes utenfor regnestykket som «rammer» bilistene.

Men heller ikke dette tallet kan stemme; det sier seg selv at det ikke kan koste 47 milliarder å drive inn 50 milliarder.

Iflg. Riksrevisjonen var innkrevingskostnadene 12,5% av det bilistene betalte i 2012. Hvis man sier at dette tallet også (dessverre) har økt siden 2005 og at snittet siden den gang er 10%, så betyr det at kostnadene for drive bomstasjonene er på tilsammen 5 milliarder kroner. Ikke 47 milliarder.

Så hvor har TV 2 gjort feil?

TV 2-journalisten skriver helt til slutt – selvfølgelig – noe veldig viktig:

Beregningene baserer seg på en gjennomgang av stortingsproposisjonene til hvert enkelt bompengeprosjekt.

Akkurat.

Det stemmer at veldig mange bompengeprosjekter finansieres i stor grad av bilistene, noen ganger 100% eller mer. Journalisten har antagelig tatt snittprosenten ut av dette og regnet seg frem til tallene «bakfra», legge dette inn i et «2005 til 2012-perspektiv», uten å tenke på at de fleste veistrekninger finansieres over lengre perioder.

Det blir selvfølgelig feil.

  • Tore Huseby

    Det er neppe 4,9 milliarder kjøretøyer i Norge. Men ellers ser det greit ut. Tall er nok ikke så lett…

  • Stein-Erik Dahle

    Takk for en utmerket blogg! Men kan det være nødvendig med så mye fakta? 🙂 Uvant med såpass veldokumenterte innlegg; fortsett slik! Er redd jeg kommer til å følge bloggen din ganske tett fremover…

    • Takk for hyggelig tilbakemelding!

      Jeg er nok «over snittet» interessert i å få frem fakta, og jeg er skeptiker (ikke pessimist) av natur. Flott at du ønsker å følge bloggen min videre, og kom gjerne med forslag til ting jeg bør skrive om.